De nachtmerrie van je portemonnee - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Tobias Kappelle - WaarBenJij.nu De nachtmerrie van je portemonnee - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Tobias Kappelle - WaarBenJij.nu

De nachtmerrie van je portemonnee

Blijf op de hoogte en volg Tobias

26 Maart 2014 | Spanje, Valencia

Hola,

Na vorig weekend dat Fallas gehad te hebben, en de week daarvoor familie over de vloer, was die weekend Barcelona aan de beurt. Woensdag was er nog even de afsluiting van de Fallas waarbij alles in de fik ging. Hier was weer buitengewoon goed over nagedacht, want als iets verbrand levert dat natuurlijk restjes op, die niet altijd doen wat jij precies wilt. Zodoende was er bij de verbranding op het Stadhuisplein een vuurregen van die op de menigte neerdaalde, dit leidde gelukkig tot verrassend weinig paniek, maar slim is anders.

Vrijdagochtend was het dus de beurt aan Barcelona, we moesten vroeg op, want we hadden een stoptrein, dus dat duurde iets meer dan 5 uur. Dat merkte we later ook aan de prijs van de snelle trein terug, die er maar 3 uur over deed. Eenmaal aangekomen was het eerste probleem het hotel vinden, dat klinkt niet zo moeilijk, maar dat was het zeker wel. We stonden volgens onze grootste vriend Google Maps recht voor het hotel, en dat bleek later ook waar te zijn, maar toch konden we het niet vinden. Uiteindelijk ontdekten we dat het hotel heel erg verstopt zat tussen 2 winkels in, en dat het dus alleen een gangetje was wat naar het hotel zou leiden. Commercieel niet een heel handig uitgekozen plaats. Het zat daarentegen wel midden op de Ramblas, dus dat was perfect.

Ondanks dat ik het een heel leuk weekend heb gevonden, en dat er in Barcelona meer te doen is, ben ik heel blij dat ik voor Valencia gekozen heb om een jaar te verblijven. Dat heeft met een aantal dingen te maken, en 1 van de belangrijkste is dat het mij te toeristisch is. Al die eikelig trotse Catalanen weigeren Spaans te spreken, zodra je ze aanspreekt in het Spaans praten ze gewoon terug in het Engels. Ik heb hier natuurlijk hartstikke veel geleerd, en in iedereen schuilt wel een Ivo Niehe, dus dan wil je dat ook laten zien. Ze zijn echter te trots hiervoor, dus ik weet zeker dat ik nu beter Spaans spreek, dan als ik in Barcelona gewoond zou hebben. Als de Spanjaarden al geen Spaans met me willen spreken, wie dan wel.

Dat toerisme uit zich ook in andere zaken, zo had het eerste restaurant waar we gingen eten, gewoon een kaart in het Nederlands. Dat heb ik in 6 maanden Valencia nog nooit gezien. Bovendien word je als je over straat loopt de hele tijd aangesproken. om de 10 meter is het ''Party? Cocaïne? Marihuana? Seksshow? Daar word je na een tijdje helemaal gestoord van. Toen we terug waren in Valencia liepen we over straat, en Jelmer zegt tegen mij, wat lekker rustig dat niemand je aanspreekt, en dat is inderdaad echt een wereld van verschil. En dan zou je denken dat je met zo veel aanbod wel een goedkoop avondje uit op de kop zou kunnen tikken, maar dat blijkt een illusie. Een ander nadeel is misschien een beetje Cliché, maar het is zo achterlijk duur, En als student had ik daar echt niet kunnen rondkomen. Zaterdag bijvoorbeeld dachten we dat we redelijk normaal gegeten hadden met zijn vieren, en toen kregen we opeens een rekening van meer dan 3 cijfers voor de komma. Alles is gewoon duurder. Taxi's, bier, eten, uitgaan, alles.

Wat ik ze wel moet nageven is dat het uitgaan in Valencia niet kan tippen aan Barcelona. Ten eerste kwamen we zonder problemen binnen, wat mij ten zeerste verbaasde, aangezien ik hier telkens geweigerd word. Zelfs Jelmer die 17 is kwam gewoon binnen met de ID van Fernando, die uit Brazilië komt. Geen al te beste uitsmijter die een blonde Hollandse jongen en een Braziliaanse latino niet uit elkaar kan houden.

Het is denk ik algemeen bekend dat ik geen fan ben van de plaatselijke FC daar, maar een bezoek aan Camp Nou mocht natuurlijk niet ontbreken, en dat was geen teleurstelling, wat een schitterend stadion, en wat een mooie audiorondleding. Toevallig bleek net die avond Barcelona B te spelen in het ministadion dat naast Camp Nou ligt, wat overigens gewoon groter is dan het gemiddelde eredivisiestadion. Voor 5 euro konden we naar binnen, en dat is natuurlijk wel leuk. Het niveau was niet om over naar huis te schrijven, ik ben er zelfs van overtuigd dat Jong Ajax een hoger niveau haalt. Uiteindelijk scoorden een jongen die Suarez heette 5 minuten voor tijd de winnende, en dat vierde hij door zichzelf op merkwaardige wijze te laten vallen. Stom genoeg leverde dit hem ook nog eens een schouderblessure op, waardoor hij gewisseld moest worden. Je heet Suarez voor een reden zullen we maar zeggen.

Zondag was het tijd om terug te gaan, want voor die avond stond El Classico op het programma, en daarvoor wilden we op tijd terug zijn. Zelfs de trein die we boekten bleek echter 2x duurder te zijn. Zoals ik echter al zei, dat was dan ook een stuk snellere en luxere trein. Het leek een beetje op een vliegtuig van de binnenkant.

Uiteindelijk waren we ruim op tijd terug om de wedstrijd te zien, en dat was een unieke belevenis. De hele bar zat stampvol met Mooie bazen uit Madrid en flikkers uit Barcelona zonder dat het ook maar een moment agressief werd. De sfeer was fantastisch, en de wedstrijd zo mogelijk nog beter, jammer dat de arbitro, die blijkbaar in een FC Barcelona pyjama slaapt, het weer nodig vond om een van de mooiste wedstrijden die ik ooit gezien heb te verpesten. Wat wil je als je een scheidsrechter uit Baskenland aanstelt, als die ergens een hekel aan hebben is het wel Madrid.

Zoals ik zei, Barcelona is prachtig, maar geef mij maar Valencia. Barcelona is zoals ze zelf ook zeggen eigenlijk geen Spanje, maar het is ook totaal niet zoals ze zelf zeggen zo een unieke regio. Het is een mix van Europa, wat het naar mijn idee juist minder authentiek maakt.

Vamos Valencia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

In dit reisdagboek zal ik wekelijks verslag uitbrengen van gebeurtenissen hier in Valencia.

Actief sinds 04 Okt. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 10536

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 31 December 2014

Valencia

04 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: